ul. Zygmuntowska 15/6

Dentysta - stomatolog Nowy Sącz

Choroby przyzębia - zapobieganie, leczenie, objawy

Choroby przyzębia to problem, który występuje powszechnie, jednak często bywa lekceważony. Takie podejście jest oczywistym błędem - zaniedbanie terapii może doprowadzić do poważnych skutków dla zdrowia. W naszym artykule omówimy więc możliwe sposoby leczenia schorzeń z tej grupy. Opowiemy również o przyczynach ich powstawania i najskuteczniejszych metodach profilaktyki.

Choroby przyzębia - jakie są objawy?

Jak powstają choroby przyzębia?

Najczęstszą przyczyną chorób przyzębia są zaniedbania w zakresie higieny jamy ustnej. Ich skutkiem może być powstanie tzw. płytki nazębnej, składającej się z cząstek pokarmu oraz bakterii. Te ostatnie, namnażając się, powodują pojawienie się stanu zapalnego. Z czasem nieusunięta płytka twardnieje, zamieniając się w kamień nazębny. Jego rozrost prowadzi do powstania kieszonek przyzębnych oraz do dalszego rozwoju stanu zapalnego. Jeżeli proces ten nie zostanie zatrzymany, może dojść do rozległej infekcji, obejmującej struktury otaczające ząb oraz kości żuchwy. Stan taki wymaga często interwencji chirurgicznej.

Jakie czynniki sprzyjają powstawaniu chorób przyzębia?

Istnieje szereg czynników zwiększających ryzyko wystąpienia chorób przyzębia. Należą do nich m.in.:

• niektóre schorzenia ogólnoustrojowe (np. cukrzyca);
  • zła dieta;;
  • niezdrowy styl życia (stres, palenie papierosów).

Choroby przyzębia pojawiają się również niekiedy w związku z istniejącymi wadami ortodontycznymi.

Jak leczyć zapalenie dziąseł?

Choroby przyzębia - najczęstsze objawy

Objawami stanu zapalnego w obrębie przyzębia są najczęściej:

• zaczerwienienie i obrzęk tkanek;
  • krwawienie z dziąseł (może ono występować samoistnie, jednak najczęściej pojawia się podczas szczotkowania zębów lub spożywania posiłków);
  • wydzielina, wydostająca się z kieszonek dziąsłowych.

Zaawansowany stan zapalny może skutkować obniżeniem dziąseł i odsłonięciem szyjek zębowych. W skrajnych przypadkach może to doprowadzić nawet do rozchwiania, a następnie wypadania zębów.

Jak wygląda leczenie chorób przyzębia?

Terapia chorób przyzębia polega zwykle na podaniu pacjentowi środków przeciwzapalnych (doustnie lub miejscowo). Niestety, ich zastosowanie nie spowoduje cofnięcia się niektórych zmian. Dlatego też dalszym etapem leczenia może być wykonanie:

• kiretażu, czyli czyszczenia kieszonek dziąsłowych;
  • operacji płatowych (pod nazwą tą kryje się usunięcie ognisk zapalnych zlokalizowanych przy samej kości).

Najskuteczniejszą metodą radzenia sobie z chorobami przyzębia jest jednak profilaktyka.

Co zrobić z krwawiącymi dziąsłami?

Jak zapobiegać chorobom przyzębia?

Podstawą profilaktyki chorób przyzębia powinny być regularne wizyty kontrolne u stomatologa. Lekarz sprawdzi w ich trakcie stan zdrowia jamy ustnej. Jeżeli stwierdzi niepokojące objawy (np. pojawienie się płytki nazębnej), wdroży stosowną terapię. W jej skład może wchodzić skaling, piaskowanie oraz fluoryzacja. Najlepsze rezultaty daje zwykle pierwszy z wymienionych tu zabiegów, dlatego zaleca się wykonywanie go 1-2 razy w roku.

Jak dbać o higienę jamy ustnej, by uniknąć chorób przyzębia?

Ważnym elementem profilaktyki chorób przyzębia jest też właściwa higiena jamy ustnej. Warto zadbać przede wszystkim o:

• dobór właściwej szczoteczki do zębów,
  • zastosowanie odpowiedniej metody szczotkowania,
  • codzienne nitkowanie.

W razie wątpliwości, dotyczących którejkolwiek z wymienionych kwestii, można poprosić o poradę stomatologa (np. podczas wizyty kontrolnej).

Zadbaj o zdrowie swojej jamy ustnej!
Skontaktuj się z nami i umów się na konsultację w Nova Dent!